Нацбанк ускладнив життя клієнтам комерційних банків – люди можуть несподівано для себе виявити, що їх платіжна картка заблокована, причому на законних підставах.
Як роз’яснили нам у прес-службі НБУ, активний моніторинг пов’язаний з тим, що в останні місяці стали активно використовуватися схеми з переведення в готівку незаконних грошей через фізосіб. Наприклад, співробітники фірми масово отримують матеріальну допомогу в 20-30 тис. грн або благодійний фонд несподівано починає допомагати сотням людей, перераховуючи їм по 3-5 тис. грн. Щоб припинити цю діяльність, НБУ вимагав від банків провести ідентифікацію клієнтів, і першими під підозру потрапили фрілансери, а не ті, хто має постійне місце роботи.
“Це європейська практика, там кожен банк знає своїх клієнтів. Причому ми тепер вимагаємо від банків не тільки повідомляти НБУ і службі фінмоніторингу про підозрілі банківські операції, а й відразу ж ці операції зупиняти”, – говорять в прес-службі НБУ.
Фінансовий аналітик Ігор Шевченко каже, що в зв’язку з тим, що банківська система зараз зазнає збитків, бо не працює основне джерело доходів – кредитування, банки не тільки стануть ще ретельніше перевіряти клієнтів, але і скоротять якість обслуговування і, ймовірно, почнуть підвищувати тарифи за свої послуги: “Наприклад, підвищиться вартість інкасації готівки (зараз 0,15% від суми), зняти без комісії кеш в банках-партнерах можна буде тільки 1-2 рази на місяць, наступні зняття платні і т. і.”.
Також експерти розповіли нам про деякі хитрощі, до яких можуть вдаватися банки для додаткового заробітку. Щоб уникнути додтрат, експерти радять уважно читати навіть дрібний шрифт в договорах і уточнювати всі питання заздалегідь.
Не секрет, що майже рік Нацбанк для стабілізації курсу гривні зберігає обмеження на продаж валют комбанками і обмінними пунктами – в день в одні руки на суму не більше 3000 грн. Зараз ситуація загострилася у зв’язку з ростом курсу євро до 31 грн і більше; купити 100 євро тепер неможливо, а дрібних банкнот в обмінних пунктах немає. Для виходу з положення експерти радять мати запас дрібних банкнот, щоб дати здачу касиру (формально вам продадуть, наприклад, 95 євро).
Також банк може несподівано заблокувати карту клієнта, якщо побачить, що списання грошей відбувається за кордоном, особливо при знятті великих сум (від $ 100-200). Щоб уникнути проблем, варто перед поїздкою попередити по телефону менеджера банку про це і узгодити з ним ліміт витрат.
Практично всі банки пропонують клієнту таку послугу, як кредитний ліміт – тобто можливість взяти у своїєї зарплатної картки певну суму в борг через банкомат (зазвичай від 1 до 5 тис. грн). При цьому часто банки замовчують про плату за такий борг, але ж він становить 0,3-0,5% в день. Начебто небагато, але в перерахунку на рік виходить 109-182%! Тобто, взявши на місяць в борг 1000 грн, доведеться через місяць повернути на 110-150 грн більше.
Ще більш нещадні банкіри до незібраних: так, за відновлення протягом тижня втраченої банківської карти багато банків візьмуть до 100 грн штрафу. А втрата її за кордоном і експрес-випуск нової за 2 дні обійдеться в 1800-2000 грн. Стільки ж можуть взяти за термінове зняття грошей без карти.
У деяких банках практикують заборону на дострокове повернення кредиту, не бажаючи втрачати заробіток у вигляді недоотриманих відсотків. Це актуально для клієнта, який взяв споживчий кредит (покупка побутової техніки), так як там відсотки зашкалюють до 100% річних, а відповідно повернення позики раніше терміну йому дуже вигідний. Знаючи, що заборона незаконна, банки йдуть на хитрощі: у договорі вони прописують штраф за погашення кредиту раніше терміну, чекаючи, що клієнт або не знає своїх прав, або не захоче йти до суду через 300-500 грн переплати. Ще одна хитрість: плата за обслуговування картки, на якій немає грошей. За прострочення оплати – штраф, який до кінця терміну дії карти може вирости до сотень гривень. Стягнути його можуть через суд.
Національний банк України (НБУ) зобов’язав банки до кінця 2015 року провести ідентифікацію своїх клієнтів, при цьому не вимагаючи блокування карток фізичних осіб.
Про це йдеться в роз’ясненні НБУ в соцмережі у відповідь на публікації в ЗМІ про те, що українські банки почали блокувати картки клієнтів за «дивні» доходи, посилаючись на вимоги регулятора.
За інформацією НБУ, останнім часом громадяни стали отримувати листи від банків про необхідність проходження ідентифікації. Зокрема, банки просили протягом певного часу звернутися з паспортом або іншим документом, що посвідчує особу, в відділення банку для проведення додаткового уточнення інформації.
«Ми розуміємо, що проходження ідентифікації вимагає від громадян України витрат певного часу. Однак це значний крок на шляху боротьби з шахрайством і відмиванням грошей. Будь ласка, поставтеся з розумінням до цього процесу », – йдеться в повідомленні НБУ.
Нагадаємо, чинний в Україні закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом» вимагає від банків регулярної ідентифікації клієнтів, що допомагає в боротьбі з схемними операціями та відмиванням коштів.
У липні 2015 року, відповідно до вимог оновленого закону, НБУ оновив своє Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, встановивши вимогу до банків провести ідентифікацію своїх клієнтів до кінця 2015 року.